Hoe blijf ik warm tijdens mijn fietstocht?
In deze korte blog schrijf ik alle tips en handigheidjes voor jou op een rij zodat je met een beschermd en warm lichaam de kou in kan.
Er zijn verschillende manieren om warm te blijven tijdens het fietsen, ook bij erg koud weer. Een van de beste manieren om warm te blijven, is door je in laagjes te kleden en lichtgewicht, ademende stoffen te gebruiken die je lichaam warm houden zonder dat je te nat word van het zweten. Een voorbeeld hiervan is de Perfetto lijn van Castelli, deze lijn bevat gabba’s met korte en lange mouwen, ze zijn 100% winddicht maar hierbij hebben ze wel een eersteklas ademend vermogen.
Om warm te blijven tijdens het fietsen is het ook van belang dat je iets om je hoofd draagt, je kan namelijk erg veel warmte verliezen via je hoofd, en als het onder 0 graden is, kan je zelfs een soort brainfreeze ervaren door de koude wind die door je helm blaast. Een optie om dit te voorkomen is een fietspet, een dunne, nauwsluitende pet die onder een helm kan worden gedragen. Een voorbeeld hiervan is de GribGrab cycling cap.
Een andere optie is een beanie of kalotje, een nauwsluitende mutsje die onder een helm kan worden gedragen om het hoofd en de oren te verwarmen, ook deze zijn er in verschillende materialen. Ook hiervan heeft GribGrab een versie van, namelijk de skull cap Windster, deze is winddicht en houd ook je oren lekker warm.
Dan iets waar veel fietsers last van hebben: koude voeten. Vooral tijdens ritten waar je weinig stil staat kunnen je voeten erg koud worden, dit komt omdat je tijdens het fietsen je voeten niet of nauwelijks gebruikt. Er zijn een aantal tips die je kan proberen zonder al te dure aankopen te hoeven doen. Tip 1: boterhamzakjes, van die kleine plastic zakjes. Deze kun je om je voeten doen in je schoen, dit houd best wat wind tegen en zorgt dat je voeten beter de lichaamswarmte vast houd, een nadeel hiervan is wel dat het kan gaan zweten, waarna het alsnog koud word. Maar voor een kortte rit, is dit zeker het proberen waard. Tip 2: Uierzalf, het klinkt apart, maar deze tip komt vanuit het schaatsen, door je voeten in te vetten werkt het als een muurtje. Dit muurtje laat niks meer door. Er gaat geen warmte naar buiten en kou komt er niet in.
Als deze kleine, goedkope tips niet werken, kun je overschoenen aanschaffen. Overschoenen zijn een soort hoesjes om de schoenen, die speciaal zijn ontworpen voor gebruik tijdens het fietsen. Ze zijn meestal gemaakt van water- en winddicht materiaal en worden over de gewone schoenen van de fietser gedragen om ze tegen de elementen te beschermen. Overschoenen kunnen helpen om de voeten warm en droog te houden, wat gunstig kan zijn bij fietsen bij nat of koud weer. Ze kunnen ook helpen om de levensduur van de gewone schoenen van de fietser te verlengen door ze te beschermen tegen vuil en andere slijtage. Overschoenen worden vaak gebruikt door wielrenners en forensen en zijn verkrijgbaar in verschillende stijlen en maten om aan verschillende behoeften en voorkeuren te voldoen.
Hier op een rij 3 overschoenen die wij verkopen en adviseren:
Ze zijn gemaakt van 4 mm waterdicht neopreen met een holle vezelvoering en biedt hierdoor de maximale thermische isolatie die je nodig hebt. Ook heeft de overschoen Kevlar verstevigingen en deze geven de overschoenen een langere levensduur. De overschoen is zonder ritssluiting gemaakt, voor een perfecte en nauwsluitende pasvorm rond de schoen en kuit, zodat water van bovenaf buiten wordt gehouden.
De Tech Regen Bike Boots Commuter Hi-vis-overschoenen zorgen én dat je voeten droog blijven én dat je optimaal zichtbaar bent in het verkeer. Je trekt ze eenvoudig over je schoenen aan en doet ze na aankomst op je bestemming net zo vlot weer uit. Ze zijn dus ideaal voor woon-werk verkeer en helpt voor extra veiligheid tijdens je fietsrit.
Ook deze overschoenen zijn geschikt voor natte weeromstandigheden, de overschoen bevat warme isolerend materiaal. De overschoen heeft klittenband sluitingen, wat het aan en uit doen van de overschoen makkelijk maakt. Echter is de rits niet te zien, door de naden die er om heen zitten, om te voorkomen dat er water via de rits de overschoen in gaat.